неделя, 3 ноември 2013 г.



КАКВО ИСКА МОЯТ МОЗЪК-ИСКАМ ЛИ ГО АЗ
Аз съм пристастена към храната-това е аз съм хранителен наркоман.Ние всички сме такива.Нашите мозъци са биологично създадени да търсят и да искат да погълнат всички калорични и мазни храни.Разликата между нас е,че има хора,които са се научили да контролират тези примитивни части на мозъка.Всеки може ако знае как да го направи
Втази статия ще споделя три стъпки,които ще ти помогнат да противодействаш на тази примитивна част от мозъка,която преследва високо калоричната храна,бедна на хранителни вещества.Но преди да можете да актуализираш биологичния софтуер на твоя мозък,трябва да разбереш какво  поражда това.
КАЛОРИИ=ОЦЕЛЯВАНЕ
Желанието на мозъка за гуляи с калорична храна е от времето,когато хората са били ловци и събирачи.Като се има предвид това,което учените днес знаят за нашите ранни предци,ще видим смисъла,че мозъците ни са програмирани да се фиксират към калоричната храна.Това е механизъм за оцеляване.Приемането на най-много калории е възможно,когато съществува възможност да се съхраняват под формата на мазнини и така да оцелееш най-дълго време.Този подход действа повече от 2,4млн години,но днес това ни прави болни и дебели.Така е защото мозъците ни не са се развивали толкова бързо,както хранителната ни среда.Човешкият мозък евоюлира повече от 2,5 милиона години и с изключение на последните 10 000 години,хората са ядяли само животни,които са можели да ловуват и растения,които са можели да съберат.
Представете си,че можете да ядете само това,което ви уловят или могат да ви наберат.Разнообразието на храните,които нашите предци-ловци и събирачи са можели да ядат не може да се сравни с разнообразието от 40 000 стоки,които предлага днес един сравнително не голям магазин за хранителни стоки.
Няма канелена кифличка за тях!И ако ние имаме лесен достъп до храна,то голяма част от храната не е била достъпна за ловците,събирачи.Да не говорим колко трудно е било да се ловува и събира растителна храна.Ранните хора са изразходвали много калории за ловуване и събиране на храна и затова е било необходимо да ядат високо калорична храна.,за да компенсират загубите.Средният ловец-събирач е получавал до 60% от калориите си от животинска храна-мускулно месо,мазнини и месо от вътрешни органи,а другите 40% от растения.Това е баланса между протеини и въглехидрати и къде е проблема?Не в това,което си мислите.Въглехидратите са придобили лоша слава,но те са най-важният хранителен елемент за дългосрочно здраве и за добро тегло.Но аз не говоря за гевреци и понички,Аз говоря за растителни храни,които повече наподобяват това,което нашите предци са яли.Ловците събирачи са яли плодове,семена,грудки и ядки.Това са цели храни.Те са пълни с фибри,витамини и минерали,както и цветни фито-химикали,които се справят с болестите и излишното тегло.Те също така се нуждаят от време за храносмилане и затова  повишават кръвната захар бавно което балансира метаболизма и предлага постоянен поток енергия.Пълнозърнестите храни са носители на правилната информация и усигуряват включване на правилните гени.Но последните 10 000 години видяха  появата на селското стопанство и индустриализацията.И ОТ ГЛЕДНА ТОЧКА НА ЕВОЛЮЦИЯТА ЗА ЕДИН МИГ ХРАНИТЕЛНИЯТ РЕЖИМ НА ЧОВЕКА СЕ ОБЪРНА С ГЛАВАТА НАДОЛУ.Днес 60% от храната ни идва от това,което някогашните ловци и събирача не биха разпознали като храна.
По-голямата част от тези позиции-зърнени култури,сладки напитки,рафинирани масла,сосове са прости въглехидрати.Примитивният мозък вижда изобилие от запас за лесна енергия.Ако този процес не бъде овладян,телата ни ще платят скъпа цена-резултата са две епидемии-затлъстяване и диабет.
КРЪВНА ЗАХАРНА КАСКАДА:Когато се храниш с прости въглехидрати,независимо дали е захар или нишесте,те преминават мигновенно от червата в кръвния поток.За секунди кръвната захар се покачва.За да се противопостави на покачването на захарта,тялото отделя инсулин.Инсулинът е ключът,който отключва клетките и позволява захарта да навлези в клетките.Когато захарта навлезе в клетките,нивото на захар в кръвта спада  и тялото възстановява хомеостазата си.Изобилието на прости захари в храната кара тялото да произвежда все повече и повече инсулин.В крайна сметка като всеки ключ при голямо използване и този се износва,загубва зъбите си  и инсулинът започва да не може да отваря клетъчната врата.Клетките стават безразлични към инсулина.В резултат на това тялото изпомпва все повече от хормона за да поддържа нивата в организма под контрол.В крайност този процес води до опасно състояние наричано инсулинова резистентност.Това е състояние което те хвърля в бездната на диабета и затлъстяването,повишаването на кръвното наляганена холестерола,води до безплодие,убива сексуалното желание,прави ни уморени,депресирани и луди,дори ни причинява рак.
ТРИ НАЧИНА ДА СЕ ПРЕПРОГРАМИРА МОЗЪКА НИ:
За щастие има начин да се промени програмата на мозъка,като се направи избор на по-добра храна.
-Баланс на кръвната захар-най-добрият показател за нивото на кръвната захар е гладът.АКО УМИРАШ ОТ ГЛАД МЕЖДУ ОСНОВНИТЕ ХРАНЕНИЯ,ТОВА Е ЗНАК ЧЕ КРЪВНАТА ЗАХАР Е ИЗВЪН КОНТРОЛ.
За най-добри показатели на кръвната захар,най-бързо става с малко гладуване.Когато спадне нивото на кръвната захар за да го поддържаме в долните граници да ядем малко храна,като лека закуска,която включва здравословни протеини,като семена или ядки на всеки 3-4 часа.
-ОТСТРАНЯВАНЕ НА ТЕЧНИТЕ КАЛОРИИ И ИЗКУСТВЕНИТЕ ПОДСЛАДИТЕЛИ.
Ранните хора не са пили газирани напитки или сокове,когато са били жадни.Газираните напитки са пълни с химикали и фруктозен царевичен сироп.Преработени плодови сокове са пълни със захар.Опитайте промяна с вода и зелен чай.Зеленият чай съдържа фитохимикали,полезни за твоето здраве.И НЕ НА ПОСЛЕДНО МЯСТО-НЕ СЕ ПОДДАВАЙ НА ДИЕТИЧНИТЕ НАПИТКИ-КАПАНИ.Изкуствените подсладители в тези диетични напитки  заблуждават тялото че му дават захар,което води до същия скок на инсулина,както обикновенната захар
-ЯЖ ВИСОКОКАЧЕСТВЕНИ ПРОТЕИНИ НА ЗАКУСКА.В идеалния случай се ядат висококачествени протеини на всяко хранене,но ако трябва да се даде приоритет на едно хранене,най-добре е това да е закуската.Изследванията показват,че за тази цел най-добри са ядките,яйцата,семена,протеинови шейкове.Те намаляват апетита и с тях лесно се свалят излишните килограми.
В крайна сметка не можем да контролираме гените си,но можем да контролираме какво ядем.С този контрол и правилната диета няма зверски глад,няма изнервящи съблазни.Най-мощният инструмент,който ще промени твоето здраве е твоята вилица.Използвай го добре и ще процъфтяваш
За да научиш повече свържи се с нас и поискай помощ!Пиши на pette@abv.bg

Няма коментари:

Публикуване на коментар